De ‘ROI’ van fit zijn

Veel van mijn bedrijfskundige vrienden, die in een sneltreinvaart carrière aan het maken zijn in het bedrijfsleven, stellen bij het maken van nagenoeg iedere beslissing de volgende vraag:

“Wat is de ROI?”

Oftewel, wat is de Return on Investment? Wat is resultaat X van investering Y. Wat levert het op?

Ik help mensen om fitter worden. Vanuit bedrijfskundig oogpunt zou het geweldig zijn als ik in cijfers kan uitdrukken wat de ROI is van fit zijn en het serieus nemen van je gezondheid. Het zou ieder verkoopgesprek in ieder geval een stuk eenvoudiger maken.

Alleen is het niet eenvoudig om in cijfers uit te drukken wat fit zijn oplevert. Toch weet iedereen wel dat ‘gezond’ leven belangrijk is. Zoals een cliënt laatst zei:

‘Als je fit bent wordt de rest een stuk makkelijker’

Maar waarom is dat dan? Wat zijn echte, bewezen voordelen die voeding, beweging en slaap hebben op het lichaam ? In dit artikel zet ik er een aantal voor je op een rijtje.

Fit zijn en je productiviteit.
Waarschijnlijk ken je het volgende gevoel wel. Je zit al een paar uur achter je PC. Je was lekker bezig, tot je op een gegeven moment niks meer gedaan krijgt. Alsof je hoofd ‘uit’ staat. Mijn tip: Maak een wandeling! Op de foto hieronder zie je het verschil in hersenactiviteit na 20 minuten wandelen.

Het verschil in hersenactiviteit na 20 minuten wandelen

Ik las een aantal maanden geleden het boek Spark, geschreven door een Amerikaanse professor die het effect van sport op de prestaties van studenten onderzocht. De uitkomsten:

Sporten zorgt ervoor dat je  (1) twintig procent sneller leert en (2) je concentratievermogen verhoogt. Dat niet alleen, sporten blijkt een beter behandelmiddel tegen depressie dan medicatie. Maar, de mooiste uitkomst betreft het stofje BDNF.

Oftewel, Brain Derived Neutrophic Factor. Dit is het stofje dat grotendeels zorgt voor de infrastructuur in je hersenen. In andere woorden, dit stofje zorgt hoe effectief je hersenen zijn. Dé manier om BDNF aan te maken? Sport. En dus niet Netflix.

Een andere variabele van een ‘gezond’ leven is slaap, nietwaar? Alleen, hoe vaak wordt het opofferen van slaap ten faveure van extra werkuren niet opgehemeld en beschouwd als iets positiefs. Want, hoe meer uur je werkt, hoe meer je gedaan krijgt en hoe ‘succesvoller’ je wordt. Toch?

Niet helemaal. Zo stelt Shawn Stevenson in het boek ‘Sleep Smarter’ dat slaaptekort concentratievermogen en creativiteit vermindert, stress verhoogt en ervoor zorgt dat je minder snel gewicht verliest. Sterker nog, mensen met een slaaptekort doen 14% langer over een taak en maken daarbij 20% sneller fouten. Is het dan wel zo verstandig om die extra uurtjes te werken?

Jordan Peterson in gesprek met Joe Rogan

Maar ook wat je eet heeft invloed op je productiviteit. In een interview vertelt Jordan Peterson, een man die in rap tempo een van s ‘werelds meest invloedrijke denkers aan het worden is, dat hij jaren lang stoeide met zijn gezondheid. Als gevolg hiervan deed hij iedere dag een middagdut(je) van twee uur. Tot hij zijn voedingspatroon veranderde. Niets extreems, gewoon pasta en brood vervangen door groente en vlees.

Op zijn 55ste heeft hij het gewicht van zijn 25 jarige zelf en kan hij zich zijn laatste middagdutje niet meer heugen. Ik zie dit bij mezelf én keer op keer terug bij cliënten. Je voedingspatroon verbeteren zorgt voor meer energie. Altijd.

Nu slapen jij en ik niet twee uur per middag (hoop ik). Maar stel nu dat je je voedingspatroon aan zou passen. Is het dan een volledig belachelijk idee om te bedenken dat je 30 minuutjes per dag productiever bent? 30 minuten per dag is 2,5 uur per week. Dat zijn drie werkweken per jaar. Over ROI gesproken…

Grijs gebied.
Aantrekkelijkere mensen zijn succesvoller. Dat is allang geen mening meer. Het is dus ook logisch dat je anders overkomt als niet ieder knoopje onder hoogspanning staat.

Maar niet alleen je geloofwaardigheid vergroot als je er ‘fit’ uitziet. Ook je zelfvertrouwen zal toenemen. Alleen tja, de ROI van zelfvertrouwen? Dat is hetzelfde als jezelf afvragen ‘wat is de ROI van sociaal zijn?’. Je kunt namelijk niet zeggen ‘toen ik op dat ene moment die gevatte opmerking maakte moest die persoon lachen, wat uiteindeljk leidde tot die nieuwe baan’. Maar sociaal zijn helpt. Net als het hebben van zelfvertrouwen.

Lange termijn
Vitaal oud worden is ook een doel dat iedereen heeft. Het zou gek zijn als dit niet het geval was. Maar is het echt zo dat ‘gezond’ leven ervoor zorgt dat je ouder wordt?

Bijna een retorische vraag, Thomas. Zo werd er een onderzoek gedaan in Nederland waarbij 120.000 mensen gedurende 25 jaar gevolgd werden. De ‘gezonde’ groep leefden gemiddeld 8,5 (!) jaar langer. En dan hebben we het nog niet eens over hoe je oud wordt. Of je nog in staat ben om achter je kleinkinderen aan te hollen of in staat zijn om onafhankelijk te blijven leven.

Conclusie:
Het is belangrijk om voldoende te bewegen, genoeg te slapen en de juiste dingen te eten. Het helpt bij iedere taak die je doet en bij ieder gesprek dat je voert. Voor de rest van je (langere) leven. Maar eigenlijk wist je dit al en vertel ik je niets nieuws. Dus, zoals Jordan Peterson (mijn nieuwe held) zegt:

“Fix it. It’s important”

Thanks voor het lezen! Heb je vragen? laat een comment achter. Ik reageer zo snel mogelijk.

O ja, nog een vraag. Wil je graag fitter worden maar weet je door alle tegenstrijdige informatie niet waar je moet beginnen? In dat geval kun je mijn handleiding downloaden. Ik vertel je wat de belangrijkste factor is als je vet wilt verliezen én hoe vetverlies echt werkt. De handleiding is gratis;).

Bronnen:

  • Ratey, John. Spark. How exercise will improve the performance of your brain. 2010
  • Stevenson, Shawn. Sleep Smarter. 21 essential strategies to sleep your way to a better body, better health and bigger success.
  • Brandt, P.A, van den. The impact of a mediterranean diet and healthy lifestyle on premature mortality in men and women. Am. J. Clin. Nutr., 2011, 94:913-920

Leave a Comment:

2 comments
Wout Plevier says March 9, 2018

Top artikel – keertje samenwerken in onze SLiM! Show

Reply
    admin says March 9, 2018

    Hey Wouter! Dankjewel. Lijkt me leuk, ben benieuwd!.

    Reply
Add Your Reply