De twee woorden die ervoor zorgen dat ik naar de sportschool ga (en hoe ze dat ook voor jou kunnen doen)

In eerste instantie wilde ik als titel gebruiken Waarom ik wel naar de sportschool ga en jij niet. Aangezien naar de sportschool gaan mij geen moeite kost was dit me iets te bijdehand. Er zijn namelijk zat dingen die ik graag wil doen, maar (nog) niet doe. Waarom is dat eigenlijk?

Waarom lukt het sommige mensen wel om fit te worden – en te blijven – en anderen niet?

Waarom jaagt de een zijn/haar dromen wel na, en kijkt de ander met spijt terug op de dingen die hij/zij niet gedaan heeft?

Waarom verandert de één zijn/haar gedrag wel, en de ander niet?

Deze vragen fascineren mij. Allereerst omdat ik zelf druk bezig ben om het maximale uit m’n tijd op deze rots te halen. Inmiddels ook om anderen te helpen fitter te worden en mijn ervaringen te delen op het wereldwijde web.

Waarom ik dit artikel schreef? Niet om dat ik denk de antwoorden op deze vragen te hebben. Wel omdat ik weet hoe belangrijk het onderwerp is. Ik wil het met je hebben over de twee belangrijkste woorden die jij en ik kunnen zeggen en hoe je ervoor zorgt dat je blijvend verandert.

Iedere roker wil stoppen met roken.
Ik had een tijd geleden een gesprek met m’n ouweheer. Het gesprek ging niet over voorbehoedsmiddelen en geslachtsgemeenschap. Godzijdank. We hadden het over zijn rookgedrag, en wat ervoor zorgde dat hij, na vaak proberen, definitief stopte.

Ten tijde van dat gesprek was ik bezig met afstuderen. Je weet wel, die ellendige tijd waar maar geen eind aan lijkt te komen. Wat ik onderzocht: wat maakt dat mensen blijvend veranderen?

Tijdens het gesprek dacht ik: hmm, misschien dat die ouwe nog wel wat interessants te zeggen heeft wat ik kan gebruiken voor m’n studie.

Dat deed hij.

Hij was al meerdere keren gestopt met roken. Wanneer de stress hem teveel werd, hoogstwaarschijnlijk door de kopzorgen die zijn zoon veroorzaakte, begon hij weer met roken. Ik vroeg hem wat het verschil maakte tijdens zijn laatste poging:

Zijn antwoord (met een trotste blik): simpel, ik wilde niet meer de persoon zijn die rookt.

Interessant.

Is meer informatie wat we nodig hebben?

Wil je eindelijk eens een platte buik en strakke billen? Of de torso waar je vrienden met een jaloerse blik naar kijken? Ik vertel je nu hoe je dat voor elkaar krijgt:

  1. Sporten
  2. Op je voeding letten

Simpel, nietwaar? Niet dus. Want we weten allemaal wat moeten doen. Waarom doen we het dan niet? Omdat we mensen zijn, emotioneel reageren en daarom vaak dingen doen die volledig irrationeel zijn. Moet altijd aan de volgende quote denken:

Als informatie de oplossing was waren we allemaal miljonair met een sixpack.

Oké Thomas, tot zo ver ben ik het met je eens. Maar wat is dan wel de oplossing? Wat zorgt ervoor dat sommige mensen wel succesvol veranderen, en anderen niet? Ik heb geen definitief antwoord, maar wel een sterk vermoeden.

Terug naar dat verschrikkelijke afstuderen, waar de volgende afbeelding vaak terugkwam. Bare with me, het wordt even theoretisch.

Zoals je ziet is het veranderen van gedrag iets complexer dan alleen het gedrag zelf. Ik kan namelijk iemand adviseren om te sporten en gezond te eten (gedrag). Wanneer die persoon is omringd door mensen die dit niet doen, en de persoon iedere dag op plekken is met ongezond eten (omgeving), wordt fit een lastig verhaal om de juiste dingen te doen.

Als de persoon graag sport en gezond eet, maar niet weet wat en hoe (vaardigheden), dan schiet het ook niet op. Iemand kan wel weten hoe, maar als de persoon fit zijn niet belangrijk vindt, of niet gelooft dat hij/zij in staat is om fit te worden (waardes en overtuigingen), dan wordt het ook een lastig verhaal.

En uiteindelijk, als de persoon weet hoe, het belangrijk vindt, en gelooft dat hij/zij kan veranderen, maar zich- of haarzelf niet ziet als fit persoon, dan zal diegene altijd terugvallen. Precies de reden waarom 93% van alle mensen die meedoet aan de biggest loser (een afvalprogramma in Amerika), zwaarder eindigt als dat ze begonnen. Omdat die mensen zichzelf zien als dik persoon.

Kortom, je gedrag is simpelweg een reflectie van je huidige identiteit. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je echt (blijvend) wilt veranderen, je moet beginnen bij je identiteit.

Waarom werkt beginnen met je identiteit?

Tony Robbins, één van mijn grote helden, zegt het volgende:

Éen van de grootste krachten die een mens heeft is om consistent te willen zijn aan wie ze (denken) te zijn (Robbins, 1992).

Het principe hierachter is die van commitment en consistentie, onderzocht door sociaal psycholoog Cialdini (1984). Als je gedrag niet in lijn is met je identiteit en principes, veroorzaak je cognitieve dissonantie. In andere woorden, mentale kortsluiting. Verassend genoeg kan het volgende gebeuren: omdat de menselijke wil om consistent te zijn zo extreem is, kunnen mensen hun identiteit, overtuigingen en waardes aanpassen aan hun gedrag.

Dit principe pasten Vietnamese soldaten toe bij de Amerikaanse soldaten die ze gevangen namen. Beetje bij beetje lieten ze deze soldaten anti-Amerika en procommunistische uitspraken doen. Tot de Amerikaanse soldaten niet meer terug konden (voor hun gevoel) en overstapten naar het communisme. Bizar eigenlijk toch?

Waarom ik wel naar de sportschool ga en jij niet.
Terug naar de titel van dit artikel. De enige reden dat ik, als trotse fitgirl, zonder moeite naar de sportschool ga is omdat dit is wie ik ben. Zo zie ik mijzelf. En zo zien anderen mij ook.

Je kunt dit bij jezelf testen. Hoe zou jij jezelf omschrijven? Ben je sociaal? Dan staat je agenda waarschijnlijk vol met afspraken, etentjes en feestjes. Noem je je werk? bijvoorbeeld: ik ben advocaat. Dan heb je waarschijnlijk passie voor je werk en ben je hier veel mee bezig.  Kortom, als iets onderdeel wordt van je identiteit is de kans groot dat het je geen moeite kost om je te gedragen in lijn met die identiteit.

Hoe verander je je identiteit dan?

Ooit de zin gebruikt: ‘zo ben ik gewoon’ ?

Ik haat die zin.

Alsof alles vaststaat en je er niets aan kunt doen. Die zin is de doodsteek van ambitie en dromen. Daarom ook de grootst mogelijke onzin. Helemaal toen ik het volgende las:

… water is nat. Vuur is heet. Steen is hard. De rest is subjectief.

‘Mic drop’

Ga maar na als ik zeg:

Ik ben de meest perfecte persoon die ooit op deze aarde heeft rondgelopen.

Bewijs met het tegendeel maar eens?

Ik kan ook zeggen:

Ik ben helemaal niets waard. 

Bewijs het tegendeel maar eens?

Dat kun je niet. Omdat deze uitspraken subjectief zijn, gebaseerd op je eigen maatstaven. Mijn punt: als het toch allemaal subjectief is, gebaseerd op je eigen maatstaven, waarom dan niet een identiteit kiezen die je dient, in plaats één die je tegenwerkt?

 De twee belangrijkste woorden:

Hoe verander je je identiteit dan?

Simpel. Kies een identiteit en bewijs aan jezelf dat je die persoon ook echt bent. Schrijf de volgende twee woorden op, gevolgd door de persoon die je wilt zijn.

Ik ben …………….

…ik was echt de grootste sloddervos ooit. Pas toen ik de identiteit koos van iemand die opgeruimd en gestructureerd is, lukte het me (eindelijk) om m’n rotzooi achter m’n kont op te ruimen.

Toen ik het opschreef dat ik opgeruimd en gestructureerd was moest ik lachen. Totaal niet geloofwaardig. Dat is ook logisch, omdat ik altijd alles liet slingeren. Aan het begin is zo’n nieuwgekozen identiteit dus totaal ongeloofwaardig.

De enige manier om die nieuwe identiteit geloofwaardig te maken is door kleine stapjes. Voor mij betekende dit: m’n bord direct opruimen na het eten of m’n kleding in de kast doen wanneer ik ze uitdeed (ja, echt).

Na een tijdje gebeurd er iets: ik bouwde momentum op. Je kent dat wel, dat gevoel wanneer je de ‘smaak te pakken hebt’. Met dat momentum kun je de stapjes steeds wat groter maken en lijkt er steeds meer mogelijk.

For the record, ik laat m’n bord soms nog steeds staan. Ook komt het nog wel eens voor dat ik m’n kleren nog aanheb als ik in de ochtend wakker wordt (ben de volgende dag altijd vergeten waarom). Maar de documenten op m’n laptop zijn keurig geordend, ik doe op tijd m’n belastingaangifte en maak bijna geen dubbele afspraken meer.

Maak niet de fout die iedereen maakt:

Net als alle andere dingen in het leven die de moeite waard zijn: je identiteit veranderen duurt lang. Het kiezen van je identiteit kan snel, het geloofwaardig maken aan jezelf niet. Begin klein, zodat het onmogelijk wordt om niet te starten (Babauta, 2009). Met wat momentum kun je steeds verder gaan. En, heb a.u.b. een beetje geduld.

Dus, kies en bewijs. Stap voor stap.

Thanks voor het lezen (ik waardeer je nog steeds!). Ben je druk en wil je graag fitter worden? Download dan hier mijn (gratis) handleiding (via de blauwe knop).

Thomas

Bronnen:

  1. Babauata, L. (2009). The power of Less. Brilliance Audio
  2. Cialdini, R. (1984). Influence: The Psychology of Persuasion, New York: Quill
  3. Dilts, R. (2003). From Coach to Awakener. Meta Publications
  4. Robbins, T (1992). Awaken the giant within.

Leave a Comment: